streda 15. júla 2009

Trsteniarik pásikový





Pri odchyte 3.-5.7.v PR Pohrebište (ok.Komárno) sme si všimli,že sa chytá veľmi málo trsteniarikov pásikových (Acrocephalus schoenobaenus).Brali sme to ako nie veľmi vhodnú lokalitu pre tento druh.No keď som sa dozvedel,že podobne dopadli aj českí kolegovia,ktorí robili odchyt približne v tom období v Gbelcoch na Parížskych močiaroch,rozhodol som sa po príchode z akcie na Pohrebišti,kde sme chytili viac šašiniarikov tekozobých (Acrocephalus melanopogon),že to vyskúšam na Trnavských rybníkoch.Na rybníkoch som mal vybudovaný priesek v poraste prevažne pálky úzkolistej (Typha angustifolia),ale výška vodnej hladiny(70-100cm)ma prinútila spraviť iný priesek na druhom rybníku v poraste podmáčanej trstiny obyčajnej (Phragmites australis), inak ideálnom pre tento druh.7.-8.7.som spravil kontrolný odchyt,chytili sa všetky bežné druhy trsteniarikov (škriekavý,bahenný,spevavý)len pásikový ani jeden.O týždeň som si to zopakoval ešte raz z 55 chytených vtákov sa chytilo len 5ex.spomínaného druhu.To je len minimum z predchádzajúcich rokov z tohto obdobia a to sa pravdepodobne už jedná o ťahové vtáky.Je na zamyslenie či sa jedná o prechodný jav,alebo sa bude opakovať aj v budúcich rokoch.Nepriaznivé počasie v čase vyvádzania mladých (každodenné prudké búrky,tým aj nestálosť vodnej hladiny a náhle zmeny teplôt)možno najviac ovplivnili práve tieto trsteniariky.Uvidím pri ďaľších odchytoch či sa počty týchto vtákov budú zvyšovať.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára