utorok 3. novembra 2009

Hortobágy 23. - 25.10.2009

Predposledný októbrový víkend sa ocitla skupinka milovníkov slečny Ornitológie na legendami opradenom území NP Hortobágy.

Deň 1.; 23.10.09, piatok

Šesť osmín našej partie (Dušan Kerestúr, Rišo Kvetko, Jozef Lengyel, Braňo Matejovič, Jano Matula, Marian Mojžiš) si dalo zraz v Patkós csárde. Po príchode do našej prechodnej ubytovne (Rišov domček v obci Kocsújfalu) nás privítala potopa: po otvorení vchodových dverí stála vrstva vody v niekoľkých miestnostiach, našťastie spálňa zostala nedotknutá. Vinníkom bolo prasknuté vodovodné potrubie. Malá brigáda nepríjemnú situáciu odstránila.

Podvečer sa nám podaril ešte krátky výlet na Hortobágy - halastó (rybníky), kde sme zažili pozorovanie dňa - svojou prítomnosťou nás poctil "sám veľký" pelikán kučeravý.

Večer a noc sa niesli v znamení slivovice z Nitrianskeho Hrádku, čikútkavo tokajúcej močiarnice Gallinago stenura v podaní Jožka Lengyela, a príchodom zvyšku nášho osadenstva (Martin Balog, Fero Bednár).

Deň 2.; 24.10.09, sobota

Ráno nás sprievodca Rišo zobral do puszty - na lokalitu Szálkahalom.

Cieľom boli kulíky vrchovské - po chvíli sa objavili v pobiehajúcom kŕdliku 42 ex.

Atmosféru samotného miesta dotvárali prelietajúce a ohlášajúce sa žeriavy popolavé (tie vlastne vytvárali kulisu všetkých 3 dní, ktoré sme na Hortobágyi strávili), kde tu sa mihnúca kaňa sivá, dvojica kulíkov zlatých alebo kuvik ukrytý v baloch slamy. Pri budovách hospodárstva vyspevovali pipíšky.

Stretli sme sa aj s rodinkou maďarských ornitológov (Kiss Ákos, Kardos Éva, Kiss József) - tiež hľadali kulíky vrchovské.

Pocity z vyľudnenej puszty boli oveľa príjemnejšie ako z ľuďmi prepchatých rybníkov - kam sme sa vybrali po obede v Patkós csárde. Okrem iných potešili kulíky bledé (tie prednostne Braňa), kŕdlik hvizdákov veľkých a všeobecne bohatá vtáčia nádielka. Ferovi pekne pózoval chriašteľ vodný. Po návrate do Rišovej rezidencie sme večer zasvätili bohu vína a výbornej konverzácii.

Deň 3.; 25.10.09, nedeľa

Hneď po raňajkách Jožo s Dušanom vyvesili vedľa obce krakľovník Made in Nitriansky Hrádok.

Následne sme do tretice navštívili rybníky - ani tentoraz nesklamali. Na rybníku č. 2 Rišo po chvíli objavil so svojím monokulárom medzi vtáčím osadenstvom 7 ex. husy malej - potom sa medzi nami na pozorovacej veži rozprúdila poučná "identifikačná" debata ohľadne tohoto druhu husy.

Po návrate do Kocsújfalu sme sa hromadne naobedovali a začali sa zberať smerom domov. Definitívna rozlúčka sa uskutočnila už mimo Hortobágyi, na lokalite Tisza - tó. Vtáčou bodkou za našou akciou tu bol mladý chriašť malý a fúzatky prilákané nahrávkou z mobilu.

Viszontlátásra Hortobágy!

foto: Martin Balog, Fero Bednár, Jozef Lengyel, Braňo Matejovič, Jano Matula, Marian Mojžiš