sobota 9. januára 2010

Neslávny koniec slávneho lovca

Na začiatok chcem upozorniť, že tento článok nemá byť pokusom o morbidný ornitologický humor, ale krátkou správou o netypickom konci jedného lovca. Všetci dobre vieme, aké nástrahy číhajú na dravce a iné väčšie vtáky vo voľnej prírode, pretvorenej človekom na svoj obraz. Mnohé hynú na elektrických vedeniach, pri nárazoch do skla, ale aj pri stretoch s automobilmi alebo inými dopravnými prostriedkami.


Moji svokrovci, žijúci na dedine v okrese Poltár, majú malé hospodárstvo, nejaké zvieratá a trochu tej techniky za maštalou. Ako na každom dvore, aj u nich je dostatok rôznych zvyškov, na ktoré s radosťou prilietajú veľké kŕdle vrabcov alebo iných spevavcov. Niekedy je ich tu vidieť aj 60 naraz. A keďže ich dvor je na okraji dediny a nie ďaleko od lesa, využíva túto lokalitu v rámci potravinového rebríčka aj vyššie postavený tvor - jastrab krahulec (Accipiter nisus). Z rozprávania môjho svokra viem, že sem často zalietava loviť vrabce a nezriedka aj v jeho tesnej blízkosti prebiehal útok na nešťastného vrabca. Tie hľadajú útočisko v rôznych častiach jeho dvora, najviac niekde okolo kopy hnoja, v sene a podobne.


Pred niekoľkými dňami šiel svokor čosi robiť a potreboval ísť na jednom z jeho traktorov. Ako nasadol, na jeho veľké prekvapenie zistil, že v kabíne má spolucestujúceho, akurát, že sa chudák už vôbec nehýbal. Priamo pred volantom na nádrži traktora ležal uhynutý jastrab krahulec. Tento jedinec získal možno smutnú jedinečnosť v tom, že bol jeden z mála, ktorí zahynuli na vnútornej strane čelného skla automobilu. Traktor totiž už má čosi za sebou a nie všetky okná sú na svojom mieste. Jastrab evidentne naháňal nejakého vrabca. Ten sa snažil uniknúť a skryť priamo v traktore. Zadná časť je bez okna, aby vodič mohlo sledovať orbu alebo iné činnosti, ktoré s traktorom vykonáva. Chýba ale aj pravé okno na dverách. Vrabec vletel dnu cez zadný otvor a jastrab za ním. Vrabec ale pravdepodobne stihol vytočiť a vyletieť cez chýbajúce sklo. To ale jastrab už nestihol a stalo sa mu to osudným. Narazil do predného skla traktora a okamžite padol na nádrž, ktorá zasahuje až do vnútra kabíny.




Keď sme prišli ku svokrovcom po naše prázdninujúce deti, dozvedeli sme sa túto smutnú udalosť. Svokor krahulca odložil do voľnej klietky pre zajace, aby mi ho ukázal. Dravec bol už niekoľko dní mŕtvy, takže začínal páchnuť, ale spravil som niekoľko dokumentačných fotiek. Škoda, možno keby sme to vedeli skôr, mohol sa dať aspoň vypreparovať, ale v tomto stave to už nebolo veľmi možné. Ja som odhadol, že sa jedná asi o mladého samca, podľa veľkosti, ale istotu nemám.


Ako ukazuje táto príhoda, nástrah na vtáky číha všade dosť. Dnes bol úspešnejší malý vrabec, ktorý dokázal nájsť stratégiu na prežitie. Bohužiaľ pri tom prekonal aj svojho protivníka dosť fatálnym spôsobom. Aj to sa ale v prírode stáva. Všetkým veciam sa predísť nedá. Preto treba riešiť hlavne tie systémové problémy, ktoré spôsobujú smrť desiatok a stoviek dravcov ročne. Mnohé dokonca zámerným činom tvora druhu Homo Sapiens. Potom tieto situácie síce ostanú smutným príbehom, ale aspoň nebudú musieť byť vnímané v kontexte podstatne väčších zverstiev, ktoré sa na vtákoch páchajú.

Inkriminovaný traktor, ktorý má zadnú stranu celkom otvorenú.
Pohľad do vnútra kabíny, kde skončil život jastraba. Svokor ho našiel na plechu medzi volentom a predným oknom.

1 komentár:

  1. Ten, kto dnes číta toto svedectvo, by mal osláviť so mnou a mojou rodinou, pretože to všetko začalo ako vtip pre niektorých ľudí a iní hovorili, že to nie je možné. Volám sa Juraj Kamensky a som z Bratislavy, ale s manželkou sa sťahujem do Chicaga. Som šťastne ženatý s dvoma deťmi a krásnou ženou. Niečo hrozné sa stalo mojej rodine, stratil som prácu a moja žena opustila dom, pretože som sa nemohla starať o seba a o potreby rodiny. a jej deti v tomto konkrétnom okamihu. Podarilo sa mi deväť rokov, žiadna žena, ktorá by ma podporovala, aby som sa o deti dobre starala. Snažím sa poslať testovaciu správu mojej žene, ale ona blokovať ma z rozprávania s ňou sa snažím hovoriť so svojím priateľom a jej rodinnými príslušníkmi, ale stále viem, že by mi mohol pomôcť a ja som bol podanie žiadosti neskôr toľko spoločnosti, ale stále to urobili Nevolajte ma, kým neprišiel verný deň, že nikdy nezabudnem v mojom živote. Keď som sa stretol so starým priateľom môjho, ktorému som vysvetlil všetky moje ťažkosti a povedal mi o skvelom mužovi, ktorý mu pomohol získať dobrú prácu v Coca cola spoločnosť a on mi povedal, že jeho kúzlo koliesko, ale ja som človek, ktorý nikdy neverí v kolieskach kúzla, ale ja som sa rozhodol dať mu vyskúšať a jeho meno je Drosagiede on ma poučil a ukázal mi, čo mám robiť v týchto troch dňoch obed spell.I sledovať všetky pokyny a robiť to, čo ma požiadal, aby som sa dobre. uistil sa, že všetko šlo dobre a moja žena ma opäť uvidí po skvelej práci Drosagiede. Moja žena mi zavolala s nevedomým číslom a ospravedlnila sa mi a povedala mi, že mi naozaj chýba a naše deti a moja žena sa vracajú domov.a po dvoch dňoch Spoločnosť, ktorej som poslala svoj uznávací list, teraz som manažérom spoločnosť Paragon tu v USA. Odporúčam vám, ak máte nejaké problémy, pošlite správu na tento e-mail: {doctorosagiede75@gmail.com} alebo čo mu dáte na +2349014523836 a dostanete najlepší výsledok. Vezmite veci za samozrejmosť a bude vám odobraté. Prajem Vám to najlepšie.

    OdpovedaťOdstrániť